Anar a: Menú de secció | Menú principal | Peu | Inici de la pàgina

Anem amb bicicleta
Per terres del bandoler Serrallonga

El bandoler Serrallonga va néixer, va viure i va fer moltes de les seves malifetes a les Guilleries. En record seu s’ha dissenyat una ruta de dos dies per les seves terres. Aquí us oferim els primers quilòmetres d’aquesta ruta circular, anomenada Pedals d’en Serrallonga.

Una petita descoberta de les Guilleries

La ruta completa, només apta per a gent ben preparada, té gairebé 110 quilòmetres de longitud i 3.000 metres de desnivell. Permet visitar la casa on va néixer en Serrallonga, la parròquia on es va casar, la masia on va viure una part de la seva vida, així com descobrir els paisatges de les Guilleries pels quals va transitar.

En el tram inicial de la ruta, que és el que us proposem, podem descobrir l’impressionant pont romànic de Malafogassa, que va per sobre la Riera Major, i pujar fins a l’església romànica de Sant Andreu de Bancells. L’itinerari no presenta dificultats, ja que sempre transitem per camins amples i en bon estat. Cal tenir en compte, però, que el desnivell de pujada és important: hem de beure aigua sovint encara que no tinguem set, aturar-nos a fer un descans a mig camí i gaudir del paisatge en tot moment.

Al llarg del camí de retorn, totalment de baixada, hem de vigilar a no córrer massa, ja que el terra fa que la frenada sigui insegura, i això cal tenir-ho en compte i frenar abans d’entrar als revolts per sortir-ne amb la màxima seguretat.

Un bandoler famós

Joan Sala Ferrer, àlies Serrallonga, va néixer a Viladrau el 1594 i va ser executat a Barcelona el 1634, després de viure fora de la llei durant la major part de la seva vida. Aquest famós bandoler va delinquir de diverses maneres: robatoris, segrestos amb petició de rescat, pallisses, crema de collites, mort de bestiar i, fins i tot, diversos assassinats que, al llarg de la seva vida, van arribar a ser gairebé cinquanta.

D’aquest famós bandoler se n’expliquen mil i una anècdotes, fet que va crear un cert mite al voltant de la seva figura, com pensar que robava els rics per donar-ho als pobres. D’això hi ha ben poc de cert, però sí que la seva lluita contra el virrei de Cardona, que controlava el territori amb mà de ferro, va fer que es guanyés la simpatia de les classes més desafavorides, com els pagesos, pastors i carboners. Aquests van ser qui, als darrers anys de la vida del bandoler, el van protegir i acollir en les seves humils cases.

La ruta

Per a arribar al punt de sortida ens situem a Sant Sadurní d’Osormort. Des d’aquest punt ens dirigim cap a Sant Hilari Sacalm i, uns quilòmetres més enllà, trenquem cap al càmping El Pont. Una carretera estreta i asfaltada ens porta fins al punt d’inici.

Des de la recepció del càmping El Pont iniciem la ruta pujant en direcció al pont de Malafogassa. Aviat arribem a una cruïlla i continuem recte per un camí de terra que neix just davant nostre (0,21 km). Aquest camí ens porta directament al pont de Malafogassa, d’estil romànic, que travessem fi s a arribar a l’altra riba (0,41 km). Passat el pont, girem a l’esquerra i agafem una pista ampla de terra que aviat comença a guanyar altitud.

Sempre seguim el camí principal i deixem alguns trencalls secundaris a la dreta. Quan el camí perd un xic de pendent, arribem al trencall de Sant Andreu i de la font del Rector (8,35 km). Agafem aquest camí a la dreta i passem a tocar de la font que trobem al cap de 150 metres. Aquest pot ser un bon punt per a fer una parada: l’indret és tranquil, ombrejat i hi ha aigua.

Novament damunt de la  bicicleta, continuem pel mateix camí fins a trobar, al cap de 340 metres, l’església de San Andreu de Bancells. Farem el camí de tornada pel mateix itinerari que hem seguit quan hem pujat.

Full de ruta

0 km Càmping El Pont ; 0,21 km Trencall de la riera ; 0,41 km Pont de Malafogassa ; 8,35 km Trencall de Sant Andreu ; 8,5 km Font del Rector ; 8,84 km Sant Andreu de Bancells ; 17,78 km Punt d’inici

Fitxa tècnica

Itinerari: Càmping El Pont - Pont de Malafogassa - Font del Rector - Sant Andreu de Bancells - Càmping El Pont
Recorregut: 17,7 km
Desnivell: 470 m
Durada: de 2 a 3 h
Recorregut sobre la BTT: 100 % de l’itinerari
Inici i fi nal: Al càmping El Pont, al nord de Sant Sadurní d’Osormort (Osona)
Estat del terreny i difi cultat: Camins en general en molt bon estat
Mapa: Mapa de les Guilleries - Pedals d’en Serrallonga. Granollers: Ed. Alpina. Escala 1:40.000

Text, fotografies i mapa: JOAN PORTELL RIFÀ

• 4 Ot, el bruixot
    Alfons Delmar

• 5 La finestra
    Futuroscope, un parc d’atraccions diferent
  • 8 Ornis
    Per terres del bandoler Serrallonga
  • 26 El fòrum
  • 27 El laboratori
    I si un goril·la s’anés a banyar a la platja?