- CAVALL FORT
- Cavall Fort
- Números anteriors
- Número 1119
- Jove Teatre Regina
Jove Teatre Regina, vint anys fent somiar
Aquesta temporada 2008-2009 el Jove Teatre Regina celebra el seu vintè aniversari. Déu n’hi do! Això vol dir que han aixecat el teló milers de vegades des de l’any 1988, any en què s’hi va instal·lar la companyia d’aquest teatre, La Trepa.
Des de llavors, l’esforç dels qui hi treballen fa que la màgia de l’escenari arribi a tothom qui s’asseu a les butaques. Però no ha estat un camí gens fàcil, no: mantenir un teatre com aquest, amb bones obres per a petits i joves, no és bufar i fer ampolles.
Voleu saber com s’ho fan? Sí? Doncs acompanyeu-nos al Jove Teatre Regina.
LA FEINA BEN FETA
![]()
Hem arribat al teatre i ens ha atès la M. Agustina Solé, directora del teatre i de la companyia La Trepa des dels inicis. Com s’ho han fet, per estar al peu del canó durant tants anys? La directora ens confessa el seu secret: “La feina ben feta: aquesta ha estat sempre la nostra filosofia. Hi hem dedicat molt temps, molts esforços, molta generositat... Tant els que hi treballem com els que actuem, els mecenes, el públic...”.
Un esforç que els ha portat com a resultat vint anys de bon teatre per a petits i joves.
AMUNT EL TELÓ!
L’Esther fent de reina de les fades,
asseguda al costat del pobre ase,
interpretat per en Maties.
Ep, ep, ep... abans d’aixecar el teló cal fer moltes altres coses!
Primer cal escollir les obres que es representen al teatre des del setembre fins al juny. Al Regina hi actuen diferents companyies, entre les quals hi ha La Trepa, és clar. La M. Agustina ens explica com s’ho fan des de La Trepa per a escollir i engegar una obra.
“Ens agrada fer clàssics (Shakespeare, Molière), contes populars, obres d’autor... Busquem peces que, d’una banda, siguin divertides, i que de l’altra ens facin rumiar, aprendre alguna cosa.
“Jo sóc Píram!” Els artesans d’El somni
d’una nit d’estiu fan teatre dins el teatre.
Els nens i joves han de veure que hi ha problemes, però també han de saber que poden tenir una solució i que es poden tractar d’una manera intel·lectual.”
Això sí, triïn el que triïn, són obres de qualitat i amb un llenguatge acurat.
COMENCEM A ASSAJAR
Entre bambolines...
Un cop tenen l’obra escollida, si és un clàssic, en fan una adaptació; això és feina d’en Macià i l’Alícia, que treballen els textos. La companyia comença a treballar el text i tot l’equip tècnic es posa en marxa: en Jose –el dissenyador del vestuari– va posant fil a l’agulla, en Ferran va component la música, es fa l’escenografia... Tot en marxa!
I cada matí, els assajos. La Trepa comença a assajar les obres uns mesos abans, quatre hores cada dia. A més, hi ha els cants i els balls! Quan els visitem preparen El malalt imaginari, de Molière.
La Trepa està formada per veterans com en Maties, que és a la companyia des dels inicis, i actors i actrius com la Mariona, l’Esther, l’Olga, en Ferran, l’Oriol, en Marc i en Joan, molts d’ells a la companyia des de fa uns anys.
“Shakespeare va estar sempre amb nosaltres”
UNA ESPECTACULAR INAUGURACIÓ DE L’ANIVERSARI
![]()
Quin rei de les fades més imponent!
En Ferran en el seu paper d’Oberó.El somni d’una nit d’estiu, de W. Shakespeare, va ser la peça escollida pel Jove Teatre Regina per estrenar la temporada de celebració dels vint anys. “Quan vaig dir a la companyia que faríem El somni, es van quedar glaçats! Però va sortir rodó; Shakespeare va baixar cada nit a jugar amb nosaltres”, ens explica la M. Agustina.
El setembre del 2008 començaven les representacions d’aquesta obra, a càrrec de La Trepa. De fet, l’obra ja s’havia estrenat el juliol al festival de Peralada.
Milers de nens i nenes van poder gaudir d’aquest espectacle durant totes les sessions que se’n van fer. I com sortien de la platea? Doncs encantats per la màgia del teatre. I tot gràcies a la feina i a la passió dels qui són al darrere de les bambolines, a cada representació i durant molts assajos.
![]()
L’Oriol, en Joan, l’Olga i la Mariona fan
d’enamorats. Aquí teniu el final feliç,
amb balls i cants inclosos!El Somni d’una nit d’estiu és una història divertidíssima sobre l’amor, una peça “màgica i enjogassada”, com diuen els de La Trepa. A l’escenari hi veiem el món màgic del bosc, el dels enamorats d’Atenes i el dels talossos i còmics artesans. I no ens oblidem de Puck, el follet rialler i entremaliat que embolica la troca sempre que pot...!
A tot això hi heu de sumar els ingredients propis del Jove Teatre Regina i la companyia La Trepa: uns actors i actrius de primera, que parlen, es mouen, ballen i canten d’allò més bé. I sense oblidar l’excel·lent vestuari, escenografia, música, muntatge tècnic i direcció...
Ja ho veieu, del Jove Teatre Regina només en poden sortir unes representacions... de somni!
PER MOLTS ANYS!
EL REGAL DEL PÚBLIC
Mireu com fa de les seves, el trapella
d’en Puck!
“Quan connectes amb el públic, es crea una mena d’onada que va de dalt a baix i de baix a dalt. És màgic. Es nota.” Si heu anat al teatre entendreu això que ens explica la M. Agustina. “El nostre públic infantil i juvenil ens respecta molt.” Això es comprova quan s’obre el teló i els que són a l’escenari –i els de darrere l’escenari!– ho donen tot als que són al pati de butaques i els deixen fascinats. “És com si al nostre públic li diguéssim: ‘Té, t’ho donem tot’. I el públic hi creu. Perquè el teatre és la veritat.”
Si voleu comprovar tot això, no us hi penseu més: aneu al Jove Teatre Regina! Hi podeu anar amb l’escola, els pares, els amics, els germans, els avis, els oncles, o l’osset de peluix, tant se val! La qüestió és que hi aneu i
descobriu el TEATRE.
AL FÒRUM TAMBÉ PARLEM DE TEATRE...
“Al teatre ploro, ric, em sorprenc... “ Pau, 10 anys, Barcelona
“Quan s'obre el teló estic nerviosa i estrenyo la mà de la meva mare i del meu pare.” Clara, 9 anys, Barcelona
“Quan s'obre el teló em sento com un actor més!!!” Quim, 12 anys, Girona
Llegiu-ne més.
Text: EUGÈNIA MORER
Fotografies: NÚRIA CUGAT, TOTI FERRER I COMPANYIA LA TREPA.