Anar a: Menú de secció | Menú principal | Peu | Inici de la pàgina


L’article de butxaca
Un indret anomenat Fenícia

Fa quatre mil anys, a les ribes més orientals de la Mediterrània hi havia un seguit de ciutats habitades per gent molt espavilada. Les ciutats es deien Tir, Sidó, Biblos, Ugarit... i els seus habitants eren coneguts amb el nom de fenicis.

Els fenicis eren bons artesans, grans comerciants i els millors navegants de l’antiguitat. Amb els seus vaixells construïts amb la fusta de cedres, uns arbres famosos per la seva resistència i qualitat, solcaven tota la Mediterrània i establien ciutats dedicades al comerç.

L'article de butxaca

Els fenicis van arribar fins a l’extrem d’occident on es troba la península Ibèrica, que llavors era famosa per la seva riquesa en metalls, com el coure, l’estany, la plata i l’or. Prop de l’estret de Gibraltar, on les aigües s’obrien a l’Atlàntic, van fundar la ciutat de Cadis.

Al sud de l’actual Catalunya van edificar petits establiments comercials, tot seguint la vall de l’Ebre. Venien objectes de ferro, ceràmica, vi, salaons, perfums, petits ornaments que compraven als egipcis o ells mateixos imitaven, i teixits tenyits de color porpra.

Encara existeixen les ciutats de Tir i Sidó. Segurament aquest estiu n’heu sentit a parlar en relació amb la guerra del Líban. I és que actualment Fenícia s’anomena així.

L'article de butxaca

Recordeu com és la bandera libanesa? Té tres franges horitzontals de color roig, blanc i roig, i damunt de la franja blanca es representa un arbre. Un cedre.

Text i foto: MARIA ÀNGELS PETIT I MENDIZÀBAL
Tornar a dalt

Portada del número 1063
Sumari 1063

Novembre de 2006

PORTADA: Mercè Canals

  • 2 La mirada atenta:
    La força de l’aigua
  • 4 Ot el bruixot
    Alfons Delmar
  • 5 El retorn a la terra
  • 6 Es podrà establir una base habitada a la Lluna?
  • 8 Zig i Zag
  • 10 Fas-Fut i Croc-Croc
  • 11 Cresques
  • 12Interacció!:
    El calaix del doctor Cirera
  • 14 El Dog i el Muix
  • 15 Taller de cuina: Flams de taronja
  • 16 El conte: 9ntnc
  • 18 El nostre concurs
  • 20 Deixeu-vos sorprendre:
    La cassiterita
  • 22 Anem d’excursió:
    De cala Margarida
    a la platja de Castell
  • 24 Còmic:
    Sense adreça coneguda
  • 22 Els encants
    L’article de butxaca
  • 30 Tria i remena
  • 32 Pesquis i Baliga

Anar a: Menú de secció | Menú principal | Peu | Inici de la pàgina